Historien
om Kongsvang Station, noget om den politiske
behandling af sagen og nogle nøgne facts - status juni 2014
Af Jesper
Sejersen Fra
trinbræt til letbanestation - fakta eller illusion? Kongsvang Station eller rettere Kongsvang Trinbræt blev
oprettet i 1994 og blev derved min nærmeste mulighed for at komme med toget.
Jeg bor ca. 1 km fra trinbrættet og bruger det i øjeblikket nok mest, når jeg
kommer hjem med et sent aftenlyntog fra København. Hvis lyntoget ikke er
forsinket, er der perfekt omstigningstid, og gåturen på ca. 10 minutter er
velgørende efter tre timeres stillesidden. Om en måned, 5. august, flytter jeg med mit arbejde,
Ingeniørhøjskolen, til Navitas ved Aarhus Havn (med eget letbanestop fra
2017!) Om sommeren vil jeg nok cykle på arbejde, men det er altid godt med et
kollektivt alternativ de tre kolde og glatte måneder, og her har det i årevis
været min plan at benytte Nærbanen og fra 2017 Letbanen til at komme på
arbejde som den kollektive mulighed. Nedlægningsplanerne Fredag d. 14. februar kom så Århus Stiftstidende med den
glade*) nyhed, at Midttrafik fra køreplansskiftet 2014/2015 (i
december 2014) planlægger at nedlægge Kongsvang, Vilhelmsborg og Egelund
Trinbræt og Assedrup Station. Den angivne årsag er, at der er nogle få procent af togene,
der er forsinkede, og dette vil man klare ved at nedlægge de fire stop. Og nedlæggelsen vil kun berøre et par procent af
passagerene på Odderbanen. Ved at nedlægge Kongsvang Trinbræt vil der endvidere blive
mulighed for at øge farten mellem Viby J og Aarhus H til 100 km/t. Læs her sandheden om
den planlagte hastighedsopgradering til 100 km/t mellem Viby J og Aarhus H Læs her om sagens forløb hos
Midttrafik og Regions Midts politiske udvalg/råd Læs her Midtrafiks
redegørelse for nedlæggelse af de fire stop *) I
Odder-delen af avisen bliver det fremlagt som en glad nyhed - nu vil man
kunne spare 2-3 minutter på transporten til Aarhus. Et stort
passagerpotentiale Om disse tal er efter Grenaa-banens sammenlægning med Odderbanen
i 2012 vides ikke - men denne sammenlægning har givetvis været positivt for
brugen af Kongsvang Trinbræt. Og når Letbanen indførelse i 2017 vil helt sikkert kunne
betyde en passagereksplosion for Kongsvang, da togene kommer til at køre 4
gange i timen i hverdagene. Og så er der lige skiltnings- og adgangsforholdene: ·
En trappe fra hver side af Skanderborgvej vil kunne
øge tilgængeligheden afgørende, da der så vil være mulighed for at skifte
mellem tog og bus på en let måde. ·
En indgang fra den sydlige ende vil gøre adgangen
både lettere og tydeligere for passagerene fra sydsiden af Skanderborgvej. ·
Og så skal skiltningen forbedres. Det er ikke nogen
overdrivelse at kalde Kongsvang Trinbræt for kvarterets bedst bevarede
hemmelighed (”A Hidden Gem”). Det eneste skilt står lige ved indgangen til
perronen, hvor man alligevel ikke er i tvivl om, at der er en station! Det
kan gøres meget bedre. Allerede i 1996 skrev den aktive trafikdebattør,
trafikplanlæggeren Poul Gunder Nielsen, om de dårlige adgangsforhold til
Kongsvang Trinbræt. Læs her (uddrag) af
hans rapport om emnet. En mindre, men dog betydningsfuld teknikalitet er
dørtrinnenes ud- og indføring på de nuværende tog, Siemens Desiro: Her tager i alt det mellem 10 og 15 sekunder ved
hvert stop for trinnene på togene at bevæge sig ud og ind, før togets døre
kan åbnes og efter at dørene er lukket. På de ca. 18 stop på Odderbanen giver
det et tidforbrug på skønnet mindst 3 minutter på en tur fra Odder til Aarhus
H. Dette er ren spildtid, og det er besluttet, at de nye letbanetog skal have
faste trin, så denne tid spares ved overgang til letbanedrift! Bevar
Kongsvang Station-gruppen Har du lyst til at bidrage med noget til Bevar
Kongsvang-gruppen, kan du kontakte mig på jse@iha.dk Vores hovedopgave har ind til nu været at kontakte
politikere og presse og så at samle underskrifter på den netbaserede
underskriftsportal skrivunder.net Planerne er en gang efter sommerferien at overrække de 1000
(!) underskrifter, vi gerne skulle være oppe på, bl.a. til relevante
Regionspolitikere. Vi håber, at den store opbakning vil gøre indtryk. Flere lokale grundejerforeninger har også sendt støttemails
til os, og disse vil også indgå i pakken til politikerne. Så lad os håbe, det hele ender med at gå i orden - men husk
- intet er givet. Der skal knokles! |